Na čem stavíme
Integrovaně
tématická výuka
Výuku prvouky, matematiky a českého jazyka převážně integrujeme do promyšlených tematických celků v rámci předmětu Náš svět. To umožňuje ponoření se do tématu a jeho hlubší pochopení a vnímání v souvislostech.
Výuka
v projektech
Od první třídy si děti osvojují základy projektového řízení. Projekty jim nabízejí příležitost měnit svět kolem sebe. Výuka v projektech obsahuje velkou míru svobody, ale také odpovědnosti. Rozvíjí přirozenou spolupráci i vrstevnické učení.
Učíme
venku
Minimálně jeden den v týdnu probíhá inspirativní výuka mimo školu. Využíváme jedinečnosti a zvláštností lokality, ve které škola působí. Program se vždy váže k tématům aktuální výuky.
Sebehodnocení
a plánování
Děti dostávají slovní hodnocení, odmala se učí i sebehodnocení a vrstevnické hodnocení. Hodnotíme kriteriálně, tj na základě předem stanovených kritérií. Důkazy o tom, co se naučili, i za co jsou hodnoceni, si žáci sbírají do svých portfolií. Rozvoj v kompetencích si zaznamenávají do map učebního pokroku. Učitelé dělají roční i měsíční plány. Ty jsou veřejně dostupné dětem i rodičům.
Můj den
Od třetí třídy si děti jeden den v týdnu plánují a řídí výuku samy, a to s ohledem na osobní rozvoj. K dispozici mají jako podporu osobní mapu klíčových kompetencí. Můj den je příležitost zlepšovat sebe sama. Úlohou učitele je děti inspirovat a doprovázet.
Rozvoj klíčových
kompetencí
Cíleně a pravidelně pracujeme na rozvoji tzv. klíčových kompetencí žáků. Ti mají k dispozici své mapy učebního pokroku/profesního rozvoje a v nich mohou zaznamenávat, jaké měkké dovednosti si při jaké části výuky osvojili.
Škola jako fungující systém
Podporujeme školy, které pracují s naším konceptem, aby pracovaly systematicky a promyšleně na všech úrovních své činnosti (od řízení školy, vzdělávání učitelů a práce s nimi po propagaci a komunikaci s rodiči i veřejností,…). Kvalitu popisuje Mapa kvality školy, celý systém chodu školy na základě poskytnutých nástrojů nastavuje vedení školy. Systém by měl být jasný, srozumitelný a navenek transparentní. Školy pravidelně zveřejňují zprávy z výuky, měsíční i roční plány. Učitelé i vedení mají prostor pro pravidelnou podporu i vlastní vzdělávání.
Děti přebírající odpovědnost
Děti jsou osobnosti, které tvoří svůj život a nesou odpovědnost za vlastní učení. Jak je v tom podporujeme?
- Dáváme jim do rukou vhodné nástroje a učíme je s nimi pracovat
- Pomáháme jim v hledání i rozvíjení jejich silných stránek a talentů
- Systematicky je podporujeme v objevování světa i sebe
- Povzbuzujeme je při hledání víry ve vlastní schopnosti
- Inspirujeme je k aktivním přístupu k životu
- Vedeme je k tomu, aby neztratily kontakt se sebou samými a přitom cítily odpovědnost za svět