Výuka v projektech

Vaši žáci mohou od první třídy připravovat vlastní projekty takovým způsobem, jaký používají renomované firmy. Mají přitom splnit dvě podmínky: naučit se při nich něco nového a zlepšit svět kolem sebe.

Rozvíjet sebe a zlepšovat svět

Výuka v projektech nabízí velkou míru svobody, ale také odpovědnosti. Rozvíjí děti při práci, ve které vidí smysl. Ty díky tomu přirozeně nacházejí své silné stránky i motivaci k učení.

Žáci se při individuální práci seznamují se základy projektového řízení tak, jak je využíváno ve firmách. V projektech si sami určují cíle, kterých chtějí dosáhnout, prostředky a čas, které budou potřebovat. Projekty jsou pro nás (a žáky) prostředkem pro změnu a zlepšování světa kolem nás. Žáci v nich sledují své okolí a vybírají si konkrétní situace a problémy, které by prostřednictvím projektu chtěli změnit.

Příklady projektů

Siluety ptáků na oknech školy

Během vyučování na jedné ze škol do okna třídy narazil pták a zemřel. Žáci se na to rozhodli ihned reagovat. V rámci projektu vyrobili siluety ptáků, které nalepili na okna školy, aby dalším podobným situacím předešli.

Jezírko na školní zahradě

Tři prvňáci se rozhodli v rámci svého prvního projektu vytvořit na školní zahradě jezero s krokodýly. Při rozhovoru s učitelem o potřebách a motivaci se ukázalo, že chlapci řeší ve skutečnosti to, že by chtěli mít ve škole zvíře a chtěli by mít možnost se během odpolední družiny na školní zahradě osvěžit. Výsledkem, který byl pro obě strany přijatelný, nakonec bylo to, že jako projekt vytvořili společné třídní akvárium s rybami a na zahradě byla instalována sprcha.

Divadlo pro spolužáka

Před zahájením práce na projektech onemocněl v první třídě žák a byl hospitalizován. Spolužačku tedy napadlo nazkoušet divadelní pohádkovou hru, kterou jemu i všem ostatním dětem na oddělení o Vánocích zahráli.

„Dítě se během projektu musí naučit něco nového a projekt musí mít přínos pro okolní svět. Je jedno, jestli to je babička, které jedna naše žačka pletla bederní pás, nebo jestli je to vylepšení nebezpečné cyklostezky.”

– rozhovor s A. Vedralovou pro časopis Perpetuum, duben 2018 –

Výuku v projektech můžete do vaší školy zavést následujícími způsoby:

Seminář pro pedagogy

V praktickém semináři vedeném přímo u vás ve škole představíme pedagogům zásady Výuky v projektech i to, jak ji zavést do výuky ve vaší škole.

Metodika a Mapa učebního pokroku kompetence řízení projektu

Společně se zaškolením pedagogů získá vaše škola i podrobnou metodiku Výuky v projektech a Mapu učebního pokroku kompetence řízení projektu. Oba metodické materiály získáte jako podpůrné nástroje pro to, aby se vám s Výukou v projektech pracovalo ve škole co nejlépe.

Mentoring a supervize pedagogů pracujících s Výukou v projektech

Za standardní součást zavádění inovativních nástrojů považujeme i souběžnou podporu pedagogů, kteří s nimi pracují. K zavádění Výuky v projektech ve vaší škole proto nabízíme i potřebný počet hodin podpory vašich pedagogů v podobě mentoringu jednotlivců nebo supervizních setkání skupiny pedagogů.

Chcete zavést výuku v projektech do vaší školy?

 Službu připravujeme pro každého klienta individuálně podle jeho potřeb a více indikátorů. Napište nám s podrobnostmi a my se vám ozveme neprodleně zpět. Použít můžete e-mail nebo formulář níže.