Rozvíjet sebe a zlepšovat svět
Výuka v projektech nabízí velkou míru svobody, ale také odpovědnosti. Rozvíjí děti při práci, ve které vidí smysl. Ty díky tomu přirozeně nacházejí své silné stránky i motivaci k učení.
Žáci se při individuální práci seznamují se základy projektového řízení tak, jak je využíváno ve firmách. V projektech si sami určují cíle, kterých chtějí dosáhnout, prostředky a čas, které budou potřebovat. Projekty jsou pro nás (a žáky) prostředkem pro změnu a zlepšování světa kolem nás. Žáci v nich sledují své okolí a vybírají si konkrétní situace a problémy, které by prostřednictvím projektu chtěli změnit.
Příklady projektů
Siluety ptáků na oknech školy
Během vyučování na jedné ze škol do okna třídy narazil pták a zemřel. Žáci se na to rozhodli ihned reagovat. V rámci projektu vyrobili siluety ptáků, které nalepili na okna školy, aby dalším podobným situacím předešli.
Jezírko na školní zahradě
Tři prvňáci se rozhodli v rámci svého prvního projektu vytvořit na školní zahradě jezero s krokodýly. Při rozhovoru s učitelem o potřebách a motivaci se ukázalo, že chlapci řeší ve skutečnosti to, že by chtěli mít ve škole zvíře a chtěli by mít možnost se během odpolední družiny na školní zahradě osvěžit. Výsledkem, který byl pro obě strany přijatelný, nakonec bylo to, že jako projekt vytvořili společné třídní akvárium s rybami a na zahradě byla instalována sprcha.
Divadlo pro spolužáka
Před zahájením práce na projektech onemocněl v první třídě žák a byl hospitalizován. Spolužačku tedy napadlo nazkoušet divadelní pohádkovou hru, kterou jemu i všem ostatním dětem na oddělení o Vánocích zahráli.
„Dítě se během projektu musí naučit něco nového a projekt musí mít přínos pro okolní svět. Je jedno, jestli to je babička, které jedna naše žačka pletla bederní pás, nebo jestli je to vylepšení nebezpečné cyklostezky.”
– rozhovor s A. Vedralovou pro časopis Perpetuum, duben 2018 –
Výuku v projektech můžete do vaší školy zavést následujícími způsoby:
Seminář pro pedagogy
V praktickém semináři vedeném přímo u vás ve škole představíme pedagogům zásady Výuky v projektech i to, jak ji zavést do výuky ve vaší škole.
Metodika a Mapa učebního pokroku kompetence řízení projektu
Společně se zaškolením pedagogů získá vaše škola i podrobnou metodiku Výuky v projektech a Mapu učebního pokroku kompetence řízení projektu. Oba metodické materiály získáte jako podpůrné nástroje pro to, aby se vám s Výukou v projektech pracovalo ve škole co nejlépe.
Mentoring a supervize pedagogů pracujících s Výukou v projektech
Za standardní součást zavádění inovativních nástrojů považujeme i souběžnou podporu pedagogů, kteří s nimi pracují. K zavádění Výuky v projektech ve vaší škole proto nabízíme i potřebný počet hodin podpory vašich pedagogů v podobě mentoringu jednotlivců nebo supervizních setkání skupiny pedagogů.