Jak tvoříme Analýzu
Analýzu můžete využít k jednorázovému zhodnocení školy i opakovaně jako nástroj pro její pravidelnou evaluaci a plánování dalšího rozvoje. V českém vzdělávacím systému jde o ojedinělou službu, která může být přínosná zřizovatelům, vedení škol i všem jednotlivým aktérům ve vzdělávání.
Analýza využívá kvalitativní i kvantitativní nástroje zkoumání a měření (např. sociometrii, individuální rozhovory, dotazníková šetření, písemné analýzy, analýzy vyučovacích hodin, výsledků vzdělávání i analýzy vybraných dokumentů školy aj.). Zjišťování probíhá z velké části přímo ve školní výuce. Dle velikosti školy a zadání objednatele pracujeme přímo ve škole v rozmezí 2 – 5 pracovních dnů; termín i průběh analýzy plánujeme v úzké součinnosti se školou.
Čím je analýza specifická a co díky ní získáte?
Oproti jiným podobným evaluacím i šetření ČŠI tato analýza škole i jinému zadavateli (např. zřizovateli) dodá nejen podrobný přehled o tom, jak si škole vede v těchto třech oblastech (tyto oblasti se dále dělí do 12 konkrétnějších témat):
- výchovně vzdělávací proces
- řízení školy
- rozvoj pedagogických pracovníků.
Získáte díky ní také:
- srovnání, jak jednotlivé oblasti školy hodnotí pedagogové, vedení školy i zřizovatel, v čem se pohled těchto skupin shoduje, kde je odlišný
- konkrétní a jasná doporučení pro to, kam a jak se ve kterých oblastech může škola dále rozvíjet přehledně zaznamenaná v tzv. Mapě kvality školy
Co zahrnuje Analýza
- naplánování Analýzy, případně jejího specifického zaměření, společně s vedením školy
- seznámení pedagogického týmu s cílem a průběhem Analýzy
- Mapa kvality školy
- realizace Analýzy přímo v prostorách školy i analýza získaných dat
- podrobná závěrečná zpráva o aktuální situaci školy ve třech oblastech a dvanácti tématech včetně konkrétních doporučení pro každé z témat
- osobní prezentace výsledků Analýzy pro zadavatele